Ranking czempionów narodowych, który już po raz czwarty przygotowała Polityka Insight potwierdza, że największy polski producent leków – razem z PKN Orlen, KGHM, Asseco Poland i Jastrzębską Spółką Węglową w największym stopniu przyczynia się do rozwoju nowoczesnej polskiej gospodarki.
Sebastian Szymanek, prezes zarządu Polpharmy podkreśla, że dla firmy kluczowe aspekty to bezpieczeństwo, innowacje i wpływ na gospodarkę. – Jesteśmy największą polską firmą farmaceutyczną i absolutnym priorytetem jest dla nas zapewnienie bezpieczeństwa lekowego Polaków. Z naszych zakładów pochodzi co ósme opakowanie leku sprzedawanego w polskich aptekach i co trzecie zużywane w polskich szpitalach. Każdego dnia, również w czasie pandemii, udowadniamy, że polski pacjent może na nas liczyć i że lek, którego potrzebuje, trafi do niego bez zakłóceń – zapewnia prezes.
Ranking czempionów narodowych jest częścią raportu „Czempioni narodowi. Jak wspierają środowisko”. Tworząc zestawienie, oceniano cztery najważniejsze kategorie, czyli: gospodarkę, branżę, zagranicę oraz innowacyjność. W tej ostatniej Polpharma jest absolutnym liderem – uzyskała 87 punktów na 100 możliwych. Doceniono między innymi nakłady na B+R oraz liczbę pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową. Każdego roku firma inwestuje ok. 200 mln zł w nowe produkty, a w jej trzech ośrodkach rozwojowych w Polsce pracuje ok. wysoko wykwalifikowanych 300 specjalistów.
Polpharma jako polska firma – na co wraca uwagę jej prezes, właśnie w Polsce opracowuje i produkuje swoje leki i stąd je eksportuje, budując konkurencyjność kraju na arenie międzynarodowej. Spółka rozwija innowacyjne postaci leków, jak na przykład kombinacje kilku substancji czynnych w jednej tabletce stosowane w kardiologii czy produkty okulistyczne z serii ECO niezawierające konserwantów. Wdraża również innowacje procesowe i technologiczne, dzięki którym produkowane przez nią leki są coraz bardziej przyjazne w użyciu dla pacjenta, a procesy wytwarzania – bardziej efektywne i bezpieczne dla środowiska.
– Innowacyjność to DNA Polpharmy. Farmacja jest jedną z najbardziej innowacyjnych branż na świecie, a my jesteśmy tego najlepszym przykładem – mówi Sebastian Szymanek. – Inwestujemy ogromne środki w rozwój zaawansowanych produktów, które przynoszą istotną wartość dla pacjenta. Budujemy współpracę z polskimi naukowcami, umożliwiając wzrost ich potencjału w kraju. Nie bez przyczyny więc znaleźliśmy się na pierwszym miejscu pod względem innowacyjności wśród wszystkich narodowych czempionów, co szczególnie nas cieszy – dodaje.
Firma od lat kładzie szczególny nacisk na rozwój nauki, przyczyniając się do komercjalizacji osiągnięć naukowych i rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. Tylko w latach 2016-20 zgłosiła 82 wnioski patentowe i otrzymała 47 patentów. Z kolei nakłady na wsparcie polskiej nauki, realizowane za pośrednictwem Naukowej Fundacji Polpharmy sięgnęły 27 mln zł.
Według raportu Polityki Insight firma znajduje się także w czołówce „zielonych czempionów”, czyli firm, które w najwyższym stopniu dbają o środowisko. Doceniono tutaj przede wszystkim zaangażowanie Polpharmy w dbałość o otoczenie naturalne, działania podejmowane w celu uświadamiania pracownikom znaczenia kwestii odpowiedzialności środowiskowej oraz zielone zarządzanie, co ma szczególne znaczenie w kontekście przyjętej przez państwa członkowskie Organizacji Narodów Zjednoczonych Agendy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030. Wśród celów, które ona określiła, są m.in. odpowiedzialna konsumpcja i produkcja, przeciwdziałanie zmianom klimatu i zrównoważone użytkowanie ekosystemów.
– Wysoki wynik punktowy wskazuje, że mimo funkcjonowania w branży o relatywnie negatywnym wpływie na środowisko polskie firmy dążą do ograniczania swojego śladu, jaki zostawiają w przyrodzie, stosując różne działania osłonowe i minimalizując efekty zewnętrzne swojego biznesu – argumentują autorzy rankingu.
W ich ocenie sukces transformacji klimatycznej w bardzo dużym stopniu zależy od postaw środowisk biznesowych. Może nastąpić, gdy sektor prywatny będzie postrzegał siebie jako wpływowego i aktywnego aktora w tym procesie. Dotyczy to zwłaszcza tzw. dużych graczy, którzy mają zdolność oddziaływania i wywoływania zmian w zachowaniach i świadomości konsumentów, w sposobie funkcjonowania sieci swoich kooperantów, a nawet całych segmentów rynku. Wśród tych, którzy mają taką możliwość, są firmy uznawane za czempionów narodowych.
Prezes Polpharmy zapewnia, że tytuł czempiona narodowego to wielki zaszczyt, ale także szczególna odpowiedzialność. – To właśnie czempioni powinni wskazywać kierunki i być przykładem do naśladowania, zwłaszcza w tak istotnych dziedzinach, jaką jest ekologia. Troska o środowisko jest dla nas jednym ze strategicznych priorytetów, a dekarbonizacja i obniżenie emisji gazów cieplarnianych – jednym z kluczowych celów na najbliższe lata – deklaruje prezes.
– Wierzymy, że tegoroczny raport Polityki Insight poświęcony dbałości o środowisko będzie inspiracją dla wielu firm w Polsce, aby podążać w tym samym kierunku – dodaje Sebastian Szymanek.
Raport do pobrania: